مذكرات أبلة بسمة صورة كتاب

اسم الكتاب

مذكرات أبلة بسمة

القسم

الركن العام

عن الكتاب

مقدمة المؤلف
أهلاً أهلاً، المفروض إن ده كتاب بقى وكده، بس أنا مش عايزاك تحط توقّعات عالية أوي عليه لإنه بصراحة مُذكِّرات أكتر منها كتاب. يعني هتلاقيني مرحرحة شوية في طريقة الكتابة، عشوائية حبتين تلاتة، سامحني بقى لإني مش كاتِبة، أنا مُدرِّسة، مُدرِّسة لغة إنجليزية، والكتاب ده عاملاه لأصحابي المدرسين، خصوصاً إللي لسه هيدخلوا مجال التدريس أو المدرسين الجُداد.

الكتاب هيبقى عبارة عن مذكرات، مواقف أنا عديت بيها في رحلتي في التدريس خلال أكتر من عشر سنين. وبما إنه مُذكّرات فـ هيكون بيدور حوالين مواقف شخصية، وأحياناً اعترافات أول مرة أشاركها مع حد بره دايرة أصدقائي. ممكن تلاقي في النص درس مُستفاد، حكمة تايهة، معلومة عن المجال قد تكون مفيدة... أو متلاقيش أي حاجة مفيدة ولا حتى مُمتعة. لو بتتابعني على الفيسبوك أو لينكدإن، ممكن تبقى عارف جزء من الحكايات إللي هتلاقيها هنا، فـ مفيش داعي للشتيمة، ممكن تقفل الكتاب وتقوم تعمل حاجة تانية وخلاص.

زي ما باين من اسم الكتاب، اسمي بسمة، وبطابيطي (طُلابي) وكل إللي يعرفوني تقريباً بيحبوا يقولوا لي "أبلة بسمة"، وأنا كمان بحب الاسم ده. أنت كمان ممكن تقول لي أبلة بسمة لو بتحب الألقاب، لو مش بتحبها، قشطة عادي أنا كمان مش بحبها.

صاحب الكتاب

مؤلف الكتاب

بسمة عبدالحميد

عدد القراء

303

عدد مرات التحميل

47

التقييم

تاريخ الأضافة

2019-10-151:07 PM

نوع الملف

application / pdf

حجم الكتاب

11.25 ميجا بايت

التعليقات

{{ comment.created_at }}

{{ whoCommented(comment) }}

{{ comment.comment }}

{{ reply.created_at }}

{{ whoCommented(reply) }}

{{ reply.comment }}

لا توجد تعليقات



Top